Seznam zkratek
Přehled používaných zkratek
Na této stránce najdete seznam zkratek, které by měly být srozumitelné po přečtení kapitoly, jež pojem zavádí.
Pokud jste dosud kapitolu se zavedením pojmu nečetli, je možné, že vysvětlení nebude dostatečné.
Zkratka/pojem | popis |
A-subjekt | Antecepční subjekt |
AA | antecepční aparát |
AA20 | Mozek s 10^12 neuronů , každý po 10^4 synapsí, s rychlostí 10^-2 za sekundu může vykonávat 10^18 operací za sekundu. Naproti tomu 1 mol látky má 10^24 molekul s pohybem v řádu 10^-15 za sekundu, tedy 10^39 operací za sekundu. Mozek svým výpočetním výkonem zaostává za prostředím nejméně o 20 řádů. |
AADISPATCH | Při vzniku potřeby něco nového antecepovat rozdělí výše postavený prvek problém předcítění na své podřízené prvky |
AAFRACT | AA se má tendenci sdružovat hierarchicky, respektive fraktálově. |
AAK | AA kolektivu |
AALEVEARTH | Počet úrovní hierarchie antecepce na zeměkouli činí cca 2^5 |
AALEVMAN | Počet úrovní hierarchie antecepce jedince je kolem 2^4. |
AALOVPRV | Každý miluje svůj AA, takže se radujeme z jeho správných předcítění. Tam, kde to v průběhu vyučování ještě AA neumí odhadnout, poslouží pochvala. |
AALOWOVERFLOW | Jestliže na nejnižší úrovni AA dostane k řešení úlohy, které nemá komu rozdělit, a nestíhá je sám, dojde k zahlcení celého systému. |
AAOVFLSEARCHUP | Zahlcený AA hledá vyšší strukturu, které by mohl nezvládaný proces předat k řešení. |
AASIMPL | Typické zjednodušování je redukcionismus, sklon hledat jedinou příčinu, Nechuť učit se podrobně, sklon generalizovat vlastnost na celý národ+ rasu+ náboženství+ povolání, snaha zapouzdřovat složité děje do černých skříněk s jednodušším chováním navenek (in |
ADVANCEPERS | Lidé s různým předstihem se budou chovat předvídatelně v situacích prožívání okamžiku, přípravy odjezdu, vztahem k svátkům. |
ADVANCETIME | AA má osobní konstantu, kterou můžeme nazvat předstih. Tento základní předstih lze popsat časovým intervalem, např. 1', 10', hodina, … |
ADVANLANG | Učení jazyku formuje v dítěti základní předstih národa, protože některé jazyky vyžadují u posluchače delší interval předvídání, než jiné. |
ADVANMEAN | Křivka konkrétního předstihu jednotlivé osoby má pravděpodobně lognormální rozdělení. Jeho střední hodnota bude onen základní předstih |
AM | Antecepční model. |
ANECDOTE | Anekdota svádí posluchače k jiné antecepci, než je nakonec pointa. |
antecepční slast | odměna uvnitř organismu za správnou antecepci |
antecepční muka | trest uvnitř organismu za chybnou antecepci |
APS | Vládnoucí prsten nad příběhy, projekty a antecepcí je autopoietický systém. |
ARCHEFILIA | Láska ke starobylému je důsledkem APS |
AT | antecepční teorie |
AUTOPILOT | Za běžných okolností řídí většinu chování organizmu autopilot. |
BENEFACTREJECT | Založením nevyrovnaného vztahu se vytvoří budoucí problém, kdy dárce přestane poskytovat nadstandardní dary, a příjemce svého dobrodince zavrhne. (Týká se i výchovy dítěte) |
BESTP | Jádro soutěže tkví v obtížnosti jak jinak určit, který projekt je lepší. |
CELLMULTEASY | Mnohobuněčné organizmy umožňují většině svých buněk mnohem stabilnější a předvídatelnější prostředí, než jakému musejí čelit jednobuněčné osamělé organizmy.. Proto se uvnitř mnohobuněčného organizmu může rozvinout jemnější komunikace, a celek vítězí v sout |
CELLSELFISH | Neuron např. v mozku netuší, že venku existuje nějaký vnější svět. Jeho snahou je přežít. Pokud k němu proudí z dendritů různé dávky neuropřenašečů, neuron udržuje vnitřní rovnováhu tak, že antecepuje přijímané množství, a to odesílá axonem dál. |
CIRKDIAN | Cirkadiánní režim je důsledkem APS |
COLLCOMMIMPR | Zpřesňování komunikace se vyplácí v soutěži s jinými komunikujícími kolektivy. |
COLLHIER | Díky hierarchizaci seznamů se přirozeně hierarchizuje i kolektiv. |
COLLSHRLIST | Kolektiv musí mít sdílený seznam. |
COMCODE | Umíme komunikovat i jen pomocí kódových symbolů, kterým do nitra nerozumíme. |
COMGOAL | Projekty soutěží o realizátory, čas, prostor, informace, peníze, materiál |
COMCH | Soutěž připouští i podvodné hráče |
COMPR | Soutěž projektů o realizaci |
COMPRESTR | Stále se objevuje snaha omezit počet a složení soutěžících. |
COMSR | Soutěž o přízeň realizátorů |
CONSCMDL | Jedinec uvnitř společnosti si musí vytvořit model prostředí, v němž se pohybuje. Součástí modelu je i on sám. Při odhadu, k čemu povede nějaký skutek prověřuje AA interakci obou modelů. Tomu říkáme svědomí. V tomto smyslu má svědomí i husa v hejnu. |
CONSCMDLAA | Vědomí bere v úvahu sebe sama. Tím jsou jeho předpovědi přesnější. |
CULTSTR | Předávání hotových příběhů je kultura |
CULTSTRNEW | Kultura, která neumí předávat nové příběhy, stagnuje, která umí, ta se rozvíjí. |
DA | Deduktivní aparát |
DEEPSURVLVL1 | Při provedení důkladné kontroly musíme sestoupit o úroveň níž, než na které se odehrává provoz. |
DIFN | APS používá k řízení svých reakcí AM. Při průběhu situace sleduje změny proti předciťovanému, a provádí mírné korekce k dosažení výsledku (Diferenční model) |
DIFX | Pokud se skutečnost od modelu liší zásadně, APS to prožívá jako bolest, a musí AM změnit pro příští antecepce. |
DREAM | Sny jsou slepovaná vlákna událostí, vznikající od konce k začátku. Pak se přehrávají, zda to vede k antecepovanému konci |
EARS | Budeme rozlišovat EARS (Element of FARS) |
EDUAASELF | Převychovávání druhého člověka z hlediska AA. Podnět musí vycházet z podnětu uvnitř AA. |
EDUBET | Výuka formou sázek na různé postupy řešení. |
EDULOOSE | Je nutno se naučit prohrávat. |
EDUOVFL | Školený jedinec se nezablokuje kvůli jednotlivému zahlcení, protože je dokáže rozdělit, nebo zadat k řešení jiným. |
EDUSTR | Vyučování je vyprávění příběhu, a pak zprostředkování k jeho využití k antecepci |
EPMATHYAA | Empatie je schopnost ve svém modelu posuzovat pocity druhé osoby s cílem je předvídat. Při spolupráci ve skupině snižuje množství nedorozumění a konfliktů. |
ERR | Zásadní odlišnost mezi modelem a skutečným průběhem nazveme chybou. |
ERRAAREP | AA po chybě antecepce provádí opravu modelu. |
EVT | Událost je fyzikální jev s nezvladatelně mnoha podrobnostmi, který se uskutečnil v nějaké podmnožině časoprostoru |
EVTMULTSTR | Stejná událost může být zakódována více různými příběhy. |
FAIRCOMP | Svoboda je právo účastnit se férové soutěže. |
FARS | Budeme rozlišovat FARS (Fully autoreproductive system). |
FARSCOMP | FARS má zájem na soutěži projektů, zatímco projekty samy nikoli. |
GIFTINCONV | Nevhodný dar přesouvá role jednajících. |
GIFTPROPORT | Přiměřený dar zhruba pokrývá náklady druhé strany na uskutečnění jednání, ale nesmí vzbuzovat dojem, že druhá strana je v nouzi. |
GRAT | Gratitude = vděčnost, kvantifikovaná pomocí stupnice vděčnosti. Stupeň vděčnosti v této stupnici bude značen °Grat. |
GRPHERMDEV | Vytvoření skupiny podobně smýšlejících umožňuje zjednodušit předvídání uvnitř skupiny, a následně rozvinout hermeneutiku interních zpráv. To vede k rychlejšímu rozvoji měst, pokroku žáků ve specializovaných třídách, výkonů ve sportovních klubech |
HA | Hermeneutický aparát je funkční součást AA, vyčlenitelná kvůli nutné existenci seznamů. A seznam je zakódovaná informace, kterou HA interpretuje. |
HALISTIN | Lze předpokládat, že HA rovněž do seznamu zapisuje. |
HALISTINERR | Zpětný záznam HA do seznamu je často zatížen chybami (nezapomněl jsem zamknout?) |
HAMEMQCK | HA v daném okamžiku pracuje pouze se seznamem, přítomným v rychlé (krátkodobé, nebo zadrátované) paměti. |
HIHIPROJSACR | Pro soutěžící je nejhorší, když projekt jim nadřízený není na ještě vyšší úrovni podporován. |
HIPROJCOMP | Projekt vyšší úrovně může řídit soutěž projektů mu podřazených. |
HIPROJSACR | Projekt vyšší úrovně může některý podprojekt obětovat pro svůj úspěch |
CHARSTR | Prapísmena hláskového systému jsou zkratkou příběhu (Beth=dům) |
CHILDTRUEINF | Dítě musí pravdivě informovat ochránce. |
KL | Koeficient of Life - koeficient, určující naději systému na život ve zkoumané situaci. KL=TR/TL. Pro KL=1 systém uniká o vlásek neúspěchu. KL<1 prohrává. KL>1 vyhrává. |
KNWFUT | Kultura předpokládá, že někdo zná budoucnost |
KNWREF | Odkazovým příběhům někteří posluchači nerozumějí, protože odkazované příběhy neznají. |
LANGDEVSIGSEQ | Rozvoj řečové komunikace u dítěte je posloupnost signálů a jejich vyhodnocení. |
LANGEDUREP | Rodič může uspíšit rozvoj řeči dítěte tak, že když uhádne (AA rodiče) přání dítěte, zopakuje tento signál co nejpřesněji. |
LANGEXCL | Učení mateřskému jazyku vyžaduje od AA potlačit očekávání zvuků, které do mateřského jazyka nepatří, aby dokázal předvídat další slova a zvládal hlasovou komunikaci. |
LANGLIST | Řeč je ve skutečnosti seznam. |
LANGRICHPOOR | Komunikace mezi subjektem s bohatým slovníkem (rodič) a chudým slovníkem (dítě), může fungovat díky tomu, že ze situace lze vyloučit většinu alternativ k "podej mi TO" |
LAWSTRCOMM | Lidské zákony jsou společné příběhy |
LAWSTRPROTECT | Projekty jsou pod ochranou zákonů (slib, hra, víra, zákon, Program, zdraví) |
LISTDISPATCH | Kolektiv si může rozdělit seznam tak, aby každý člen obsáhl svou část seznamu. |
LISTHIER | Seznamy mají tendenci být uspořádávány do hierarchických struktur podobně, jako AA. |
LISTNET | Seznam může mít síťovou strukturu, kterou nelze převést na hierarchickou. |
LISTORDER | Úklid je uspořádávání věcí podle vnitřního seznamu. |
LISTORDERCONFL | Jestliže dvě osoby mají zásadně odlišné vnitřní seznamy, nemohou udržet společný pořádek. |
LISTPRIM | Seznam je primární. Není-li projekt na seznamu, nelze jej obvykle spustit ani vnější událostí. |
LISTSHREDU | Tvorba sdíleného seznamu je úkolem tvůrců kolektivu. Dostat sdílený seznam do hlav členů lze vzděláváním, motivací, vyhrožováním,…) |
LIVCELLS | Antecepce zasahuje jednotlivé orgány a buňky organizmu. Proto je lepší něco zažít, než o tom slyšet příběh. |
MANAGSUBSOLV | Samotné řešení úloh původním jedincem je nahrazeno kontrolou výstupů od podřešitelů. |
MANKINDCONSC | Lidstvo zatím nemá vlastní vědomí, AA lidstva není dobře definován a ani všeobecně uznáván. Lidstvo má před sebou vytvoření supervědomí. |
MANUAL | Korekci od řízení autopilotem provádí APS sám. Pokud čas k provedení úspěšné korekce je delší, než je k dispozici, mluvíme o zásadní odlišnosti, tedy chybě (ERR) |
MANYSUBSOLVOVFL | Při nárůstu podřešitelů vniká nebezpečí zahlcení na manažerské úrovni. |
MEMQCKSIZE | Velikost rychlé paměti je omezena, proto je omezena i délka seznamu, s níž může AA běžně pracovat. Nazýváno též Operační seznam. |
METAF | Kultura používá metafor s vírou, že přirovnané se bude chovat jako vzor v metafoře |
MURPHTRUST | Vysvětlení druhého Murphyho zákona pomocí teorie příběhů: "Nikdy není dost času dělat věci pořádně, ale vždycky je dost času je pak předělávat." Problém je v naší nedostatečné důvěře v projekt. Nejsme ochotni do něj investovat tolik času, kolik reálně potřeba. |
NONEDUOVFL | Neškolený jedinec se pod tlakem jednotlivého zahlcení stane nevýkonným. |
ONETHRSTR | Ideální příběh je jednovláknový |
ORGPERFORM | S ohledem na rozmístěnÍ lidstva přibližně v ploše (povrch země), lze předpokládat výkon organizace V=k * n * e^0,58 (k=konstanta, n=počet členů organizace) |
OVFLALWAYS | Při složitosti světa, v němž se AA pohybuje dojde k zahlcení vždy. |
PARENTGRADEQ | Rodič musí dítě připravovat na postupné vyrovnávání vztahu. |
PCOAL | Nekonkurující si projekty mohou snadno vytvářet koalici |
PERMOVFL | AA je v každém okamžiku plně vytížen různými projekty. Chce-li zahájit další projekt, musí ubrat čas, který dosud věnoval stávajícím projektům. |
PROJHIER | Projekty máme tendenci sdružovat do hierarchických struktur |
PROJTRIGGEREVENT | Projekty jsou spouštěny pomocí spouštěcí událostí (např. zazvoní telefon) |
PROJTRIGGERREM | Projekty jsou spouštěny pomocí připomínadel (např. seznam, kalendář) |
PROPBEHAVAA | Slušné chování se dá odvodit z předvídatelnosti. |
PROTECTREFUSE | Zásadní překračování pokynů ochránce (pokud odpovídají schopnostem chráněnce), znamená pro chráněnce velké riziko. |
PSEUSTR | Pseudopříběh poskytuje AA mylné vodítko |
PTCAN | Projekt je kandidátem na příběh |
PTNR | Neuskutečnitelné projekty |
PTR | Budování důvěry v projekt patří ke každodenním úkolům. |
REFSTR | Některé příběhy jsou sestrojeny z odkazů na jiné příběhy |
REVERSTR | Příběh je konstruktem AA a vzniká od konce směrem k začátku. |
RP | Realizovatelné projekty jsou takové, u nichž v době jejich předpokládané realizace nejsou známy důvody jejich nerealizovatelnosti. |
SCD | (Substance Causing Delight) látka, která v organismu způsobuje antecepční slast. Je po určitém čase spotřebována |
SOCIETYMDL | Pro společnost je důležité, aby model společnosti v AA jejích členů byl co možná podobný napříč společností. |
SPECTRUSTER | Vzniká potřeba specialistů na získávání důvěry. |
SRG | Strategie je rámcový projekt bez podrobností, snad pouze s několika mezicíli. |
SRP | RP, které mají strategii k uskutečnění. Jde o rozdělení RP do podprojektů, které opět mají své strategie. (SRP=SR1P + SR2P + ... + SRnP ) |
STR | Příběh je zakódovaná událost s vynecháním většiny podrobností |
STREDU | Vyučování příběhu. Medvědice předává mláděti příběhy jak ulovit kořist, které bobule jsou jedlé. Včela tančí taneček příběh o místě pastvy. |
STRFORGOT | Nezapamatovaný příběh neexistuje |
STRLIFE | Tlumočení příběhů je základní vlastností života. Buňka předává DNA, v níž je zapsán příběh tvorby užitečných proteinů. |
STRMEM | Příběh je primárně v paměti APS |
STRMEMAA | Chceme-li, aby druhá osoba zařadila nějaký příběh do své paměti, musíme jí umožnit nahlédnout jeho výhodnost k antecepci. |
STRMODEL | Příběh je model pro antecepci |
STRTRANPREF | Přebírání příběhů je otázkou přežití. Proto je největší hlad po příbězích o smrti a záchraně života. |
STRTRANSYS | Skupina, která vytvoří nejlepší systém k předávání příběhu, je nejprogresivnější. |
TEENMDLTEST | Dospívající ověřují své modely pohybem na hranici uznávaného. Ponechá-li ochránce takové jednání bez odezvy, přispívá k vytvoření vadného modelu. |
TERAPYAAEDU | Psychické poruchy mohou být často poruchou antecepce. Nové terapie by mohly být založeny na tréninku předvídání. |
TL | Time to List - průměrný čas nutný k nalezení položky seznamu, který má systém k nastavení patřičné reakce na událost, aby přežil. |
TR | Time to React - průměrný čas, který má systém k uskutečnění reakce, vztahující se k přežití. |
TRUSTPROJ | Důvěra v projekt je důležitým projevem AA a jde o bezprostřední vyjádření odhadu jeho úspěšnosti. |
TRUSTPROJINVEST | Jedinec, který důvěřuje určitému projektu, je snad ochoten do něj vložit svůj čas, peníze, zdroje. |
WINPROJ | V přírodě pozorujeme převážně vítězné projekty. |
WORDINTRCODE | Přejatá slova už jsou jen kód. |
WORDORIGSTR | Slova v původním jazyce jsou zkratkou příběhu. |
WORDSTR | Každé slovo je příběh |
XTIME | Zobecněný komplexní čas, z něhož AA využívá pouze reálnou složku, známou jako čas. |
Proč se nepoužívá slovo ANTICIPACE |
Slovo "anticipace" vzbuzuje etymologicky pocit "anti"=proti, tedy něčeho proti uchopení, což je matoucí. Proto jsem se rozhodl použít nové slovo ANTECEPCE. Rovněž druhá část původního slova "-cipace" vychází z latinského "capere", např. ve slově "participace" = "partem capere" neboli "brát účast", což je obvykle užíváno zcela mimo smysl pojmu "cítit", jak jej známe např. ve výrazu "percepce"= vnímání nebo "nocicepce" = "bolesti cítění".Nové slovo "antecepce" chce být blízko právě těmto slovům a ne slovům participace či emancipace. Třetím důvodem by mohlo být, že slovo "anticipace" je již využíváno v poněkud odlišném významu. S ohledem na dopad Antecepční teorie na chápání světa kolem nás je ospravedlnitelné na ně nenavazovat, ale vytvořit v myslích lidí samostatný vztah k novému pojmu, který je navíc stručnější. |